Omdat ik weleens wat actualiteit tot me neem, voelde ik mij met de neus op het feit gedrukt dat ik noch de muziek van Kneecap, noch die van Bob Vylan ooit tot me had genomen. Beide ensembles staan erom bekend tijdens hun concerten nogal uitgesproken standpunten inzake Israël-Palestina aan het publiek duidelijk te maken. Dat zegt me niet zo veel. Ik bezocht erg veel concerten. Niet vanwege politieke overtuiging, maar vanwege muzikale klanken die me aanspreken. Kunt u leuk met gitaar, piano, pauken en overig instrumentarium overweg? Bent u in staat deze vaardigheden met uw kornuiten tot een beluisterenswaardig geheel te smeden? De kans is groot dat u bij mij in het waarderingspulletje terechtkomt.
Het
'Free Palestina' is me bij concerten inmiddels zo vaak om de oren
geslagen, dat ik bijna recalcitrant 'Israël, hiep-hiep-hoera' zou
gillen. Ware het niet dat mijn hekel aan de staat Israël daarvoor
veel te groot is. Zo groot dat het onderscheid tussen antisemiet of
antizionist me geen moer meer uitmaakt. Antizionist, sowieso.
Antisemiet?
Mooi. Dan draag ik die kwalificatie als geuzennaam, net zoals een
Feyenoord-supporter zich vereerd voelt met het ooit als scheldwoord
bedoelde 'kakkerlak'. En rot nu maar lekker op met je davidsster.
O
ja, voor ik het vergeet. Het verschil tussen de muziek van Kneecap en
Bob Vylan. Eenvoudig, me ervan bewust zijnde dat ik niet alles van
beide groepen tot me heb genomen: Kneecap, geen ruk aan, door de
nadruk op rap en het gebrek aan muziek; Bob Vylan, goed te doen en
entreebewijsaankoopwaardig, hoewel erg veel tevoren opgenomen muziek
en slechts zanger en drummer op podium.
Dan doemt het volgende
probleem op. O shit, nee. Het woord 'probleem' dient tegenwoordig te
worden betiteld als 'uitdaging'. De volgende uitdaging, dus. Bob
Vylan is afkomstig uit Ipswich, Suffolk, England. Kneecap uit
Belfast, Northern Ireland. Verkies ik hier de onderdrukkers boven de
onderdrukten? Of zou er weinig aan de hand zijn en het wellicht
slechts met mijn muzikale voorkeur te maken hebben? Dit gevecht
innerlijk met mezelf voeren is een beste uitdaging, die ik niet
aanga. De klanken van Bob Vylan bevallen me beter dan die van
Kneecap. That's
it.
Bij
het Tilburgse poppodium 013 doen ze niet erg aan muzikale voorkeuren.
De commotie die was ontstaan na het optreden van Bob Vylan in
Paradiso was voldoende reden om de twee Engelse artiesten te
cancelen. In Doornroosje in Nijmegen was het tweetal een dag erna
welkom. 013 is qua programmering voor de veilige shit, dat is me al
wat langer bekend. 'Laf' is een groot woord, met 'makkelijk' duw je
de pleister zo diep mogelijk in de reeds ontstoken wonde. Muzikaal en
nu ook - zo blijkt - in het geval van eventueel de geringste
aanleiding tot polemiek oproepend.
Wat had die gozer van Bob Vylan gegild? "Death to the IDF". IDF. Die vriendelijke jongens van het Israel Defense Force, die er nu en dan zin in hebben Palestijnse kinderen van ver een kogel in hun hersens te schieten, om trots te kunnen tonen dat hun training tot scherpschutter haar vruchten heeft afgeworpen. Allemaal om Israël te verdedigen, dat spreekt voor zich.
Het land verdedigt zich al sinds 1948 uitermate dapper tegen brute moslimkrachten. Hoewel? Dapper? They get by with a little help from their friends. Ik herinner me nog de Israëlische jonge vrouwen die bij een buurman logeerden en die de dienstplicht moesten vervullen. Ze vonden hun tijd in het leger 'best spannend'. 'Best spannend.' De waardering die de luxe onderdrukker aan een soort betaalde doe-vakantie kan geven. Ik neem aan dat lieden van het huidige IDF de situatie in Gaza ook 'best spannend' vinden. Fijn hoor, bij de bovenliggende partij behoren en een veel te groot deel van de mondiale opinie nog in je rug weten, omdat je je op het onderdrukken van zeer fragmentarische terreur kunt beroepen. 'Best spannend.'
Heb ik me daar ineens last van een plotsklaps oprispende vraag. Is het eigenlijk strafbaar om het verblijf van Anne Frank in het Achterhuis als 'best spannend' te kwalificeren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten