maandag 30 juni 2025

DE DAAR AHOY/AHOI BERENBOOT KOMT

Om tot een meer verantwoordelijke bedrijfsvoering te komen probeerde het Rotterdamse evenementencomplex Ahoy het voorbeeld van het Amsterdamse Ziggo Dome te volgen en zijn naam aan een sponsor te verbinden. Lange tijd leken onderhandelingen met een kandidaat een succesvol resultaat tot gevolg te hebben. Een internationale rederij, met Nederlandse wortels, was bereid financieel zéér ver te willen gaan om haar naam aan de event venue in Rotterdam Zuid te verbinden. Uiteindelijk sneuvelde het plan niet op een economische, maar op een taalkundige kwestie. De combinatie van Ahoy en de naam van scheepvaartonderneming, “Daar Komt De Berenboot, zou als naam voor het evenementencomplex Daar Komt De Berenboot Ahoy hebben opgeleverd.

We vreesden dat die naam te veel afweek van het origineel 'Ahoy, daar komt de Berenboot' en daardoor voor verwarring zou zorgen,” aldus woordvoerders van beide onderhandelende partijen, die over de oorzaak van het mislukken opvallend eensgezind, wellicht zelfs verdacht unaniem waren.

Insiders, experts en deskundigen twijfelen dan ook ernstig aan de lezing. Zij beweren dat het plan sneefde omdat de naam van het evenementencomplex eindigt op een i-grec, waar het in de spreuk, gevolgd door 'daar komt de berenboot', 'Ahoi' – eindigend op de i – zou moeten zijn. Het oplossen van die uitdaging zouden de onderhandelende partijen te machtig hebben gevonden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten