vrijdag 18 april 2025

ALIEN CHICKS - LIVE - PAARD CAFÉ - DEN HAAG - 14-4-2025


 

Al vaker stond ik versteld van het niveau van bands die in de bescheiden venue Paard Café optreden, de kleinste van de drie zalen in het Haagse Paard. Bij Alien Chicks uit de Londense wijk Brixton besprong die indruk me al bij het vooraf beluisteren van de muziek. Onnavolgbare tempo- en ritmewisselingen en er dan toch nog in slagen cadans te handhaven. Van de drie Alien Chicks zijn er slechts twee werkelijk alien. Zanger-gitarist Josef Lindsay en bassist Stefan Parker-Steele zijn van het mannelijk geslacht, wat voor chicks best alien is. Slechts drumster Martha Daniels is vrouw, wat vooralsnog normaal is voor een chick. Haar percussie is wel alien. Wat een tempo, wat een energie. Bijna buitenaards. Of geheel van een andere planeet? Het is maar de vraag. Hoe de drie musici het voor elkaar krijgen is me ook na bij hun optreden aanwezig te zijn geweest nog volstrekt onduidelijk. Gitaarspel, drums én zang klinken alle ongeveer voortdurend tegen de complete hysterie aan. Hier wordt de luisteraar/toeschouwer voortdurend op het verkeerde been gezet door snel veranderende ritmes, maar krijgt hij/zij/hen er hoe dan ook energie van.

Er bestaat een theorie die stelt dat er een conflict in het geestesleven aanwezig moet zijn als noodzaak voor artisticiteit en het maken van kunst. Ik ontkom niet aan de vraag welke botsing in de hoofden van Alien Chicks er heeft plaatsgevonden. Bij de naam Brixton gaat mijn oude rellenbelletje rinkelen. Waren daar niet ooit stevige onlusten uitgebroken, toen ik nog in het bezit was van een leeftijd waarop ik zulks reuze interessant en aantrekkelijk vond? Ik moet dat googlen. In het geval van 'ja, inderdaad' veronderstel ik dat er in de geesten van Alien Chicks door een niet makkelijk opgroeien in dat oord een conflict is ontstaan dat – een al of niet bestaand opperwezen en anders de voorzienigheid zij gedankt – tot hun zeer pruimbare muzikale uitspattingen heeft geleid.

Er is natuurlijk ook de mogelijkheid dat Brixton zich nadien, als voormalig achterstandswijk, al lang en breed heeft weten omhoog te stuwen in de vaart der volkeren. Dat er gentrificatie heeft plaatsgevonden zoals in Katendrecht, om het met een ontwikkeling dichtbij huis te vergelijken. Een snelle blik op Wikipedia leert me dat de rellen plaatsvonden in het begin van de jaren tachtig. Brixton werd toen wel aangeduid als de hoofdstad van Jamaica. De plaatselijke hermandad mocht er graag negers rammen. Nee, zo staat het niet op de Wiki-site geformuleerd. Ik permitteer me de vrijheid e.e.a. als zodanig op te vatten en de oorzaak van de rellen bij de handhavende macht te leggen. Daar ben ik leftie genoeg voor.Tegenwoordig zou Brixton 'een bruisende wijk' zijn. Ik denk dat daar inderdaad gentrificatie aan ten grondslag ligt.

Het zou goed kunnen dat mijn conflicttheorie daarmee de prullenbak in kan. Lindsay, Parker-Steele en Daniels zijn waarschijnlijk te jong om de onlusten te hebben meegemaakt. Ze zijn gewoon zeer getalenteerde muzikanten. Muzikanten, wier werk ik via Bandcamp het mijne heb gemaakt. Ook al las ik later dat ze over niet al te lang met een nieuw album komen. Op dat album zullen vast nummers staan, die ik nu al in de single-versie heb aangeschaft. Dat komt me in de toekomst wellicht op dubbele aankoop te staan. Wat moet, dat moet. Ik ga toch werkelijk niet aan de Spotify. Spotify is voor sloebers die graag artiesten uitmergelen. Mocht u toch Spotifyen: nog hoogstaander dan het reeds hoogstaande overig werk van Alien Chicks zijn de nummers “Steve Buscemi” en “Woodlouse”. Stream die tot voorbij het einde der tijden. Het zal uw leven, dat van al uw omringenden, de planeet Aarde, het zonnestelsel, het melkwegstelsel en alles eromheen verrijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten