dinsdag 22 april 2025

ELLiS.D - LIVE - ANNABEL - ROTTERDAM - 16-4-2025


Reuze verheugd was ik al toen ik vernam dat Fat Dog weer in Rotterdam zou optreden. Verheugder werd ik nog toen ik kennis had genomen van de muziek gespeeld door support band ELLiS.D, uit Brighton. Minder verheugd was ik toen ik me dagen later pas realiseerde dat deze artiestennaam gewoon een alternatieve spelling voor 'LSD' is. Zo deed ik er ook ooit buitengewoon lang over om de betekenis van de woordspeling op de achterzijde van de T-shirts van medewerkers van de Vlaardingse Kroepoekfabriek, 'Crewpoek', te ontcijferen. Voor een genie heb ik zo nu en dan buitengewoon veel uitleg en duiding nodig. Het ontbreekt nog net aan een juffrouw die me bij de hand neemt en er verklarende tekeningen bij moet maken. Al is het de vraag of die zouden helpen. Ik ben dusdanig beeldblind dat als iemand me via een sociaal medium een hartjesemoji (of is het een emoticon?) stuurt, ik nog net niet angstig vraag of er een defibrillator in de buurt is.

In een eerdere instantie had ik vanwege de voornaam 'Ellis' nog gevreesd hier met een singer-songwriteres/--songwriterin/--songwritester van doen te hebben. Die op de loer liggende dystopie verdween spoorslags nadat ik de eerste tonen van de band tot mij had genomen. Dit zou geen minstreliaans opwarmgebeuren worden. Dit was snoeiende en schurende rock zoals mijn oren en hersenen het believen, zo werd me duidelijk via een zoektocht op Bandcamp. Zoektocht op Bandcamp? Het is toch eenvoudig muziek via dit medium op te speuren en vervolgens te beluisteren? Daar komt toch nauwelijks zoeken bij kijken? 

In het geval van ELLiS.D was het verre van simpel. Er bestaan op deze planeet meer muzikale wijsneuzen die vergelijkbare en gelijkluidende verbasteringen van 'LSD' als artiestennaam gebruiken. De correcte spelling van de bandnaam is al niet bepaald wat je noemt 'een sinecure'. Drie hoofdletters, een kleine letter i, gevolgd door hoofdletter S, een punt, plus hoofdletter D. De punt hoort in werkelijkheid ter hoogte van de middellijn van de hoofdletters te zijn geplaatst. Ik vermouth dat de punt op die hoogte terecht laten komen ondoenlijk is voor mijn tekstverwerkingsprogramma. Ik weet zeker dat ik niet ga uitzoeken of het mogelijk is. In dit geval sta ik mijzelve een toefje vrije spelling toe.

Na binnenkomst in Annabel ga ik direct via de verst van de entree gesitueerde trap het balkon op. Ik zie dat de plek vanaf waar ik nog geen week tevoren Tramhaus en Real Farmer in beeld bracht, bezet is. Ik zal waarschijnlijk niet de motoriek vertonen van een op zijn prooi loerend roofdier als ik op zoek ben naar een geschikte plek om opnamen te maken – ik loop nu eenmaal op twee benen en niet op vier poten – maar enige verbetenheid en een jagersoog zijn onderdeel van wat inmiddels tot ongeveer een ritueel is uitgegroeid. Ik heb er niet voor niets voor gezorgd ruim op tijd binnen te zijn. Dan wil ik ook een goede uitkijkplaats hebben. Na niet al te lang vind ik die. Iets links ten opzichte van het podium staat pal naast een kolom een kruk. Ik kan mijn opnamen niet alleen vanaf een geschikte locatie, maar ook nog eens zittend maken. Dit voorrecht, gecombineerd met het hoge borstweringshek en daar bovenop een brede leuning die ik eerder met loftrompetterende hymnen bezong, maken deze plek bijna tot opnamehemel op de third rock from the sun. Bijna. Tijdens vooraf in- en uitzoomen blijkt dat ik delen van de lichtinstallatie onmogelijk buiten beeld kan houden.

Bij opkomst verrast de omvang van de band me. Waarschijnlijk doordat ergens toch nog de gedachte aan een singer-songwriter in mijn geest huist. ELLiS.D bestaat uit een zanger, die ook regelmatig de sologitaar ter hand zal nemen, een bassist, een toetsenist, een ritmegitarist en een drummer. De toetsenist zal – neemt u het me niet svp niet kwalijk – grotendeels buiten beeld blijven, want schuil gaand achter een deel van de lichtinstallatie. Nog iets over uiterlijkheden? Vooruit maar weer. De zanger, wiens werkelijke naam ik nergens via het web weet op te sporen, is lang. En slank. Zeg maar: dun. De verbeelding van een bonenstaak. Zijn veelal hoge zangtoonsoort stoort me nooit. Waar hoge stemmen van mannelijke zangers me vaak geforceerd voorkomen en me soms echt ergeren, is er in zijn geval geen sprake van. Ik kan absoluut niet uitleggen waarom; zijn vocalen passen exact bij de muziek. Of vind ik de hoge stem bij zijn lengte passen? In dat geval zou het correct zijn mijn schrijven verder van ieder recenserend karakter te ontdoen en het sec bij lulverhaaltjes te houden.

Aangezien er bij de meurtzj geen cd's worden verkocht, zoek ik mijn heil na thuiskomst direct op Bandcamp. Het voorkomen van dubbele muziekaanschaf vergt het nodige uitpluiswerk. ELLiS.D biedt er veel tracks aan die op single zijn verschenen. Op één na zijn die nummers ook terug te vinden op de twee ep's die de band uitbracht. Daar komt nog bij dat de digitale opnamen via Bandcamp worden aangeboden op de BC-site van label Crafting Room Recordings. Als je niet uit je doppen kijkt, scheep je jezelf buiten verwachting op met werk van andere ensembles. Nu hoeft zulks kwalitatief niet per se problematisch te zijn. Zeker als het om kleinere labels gaat niet. Veelal richten die platenmaatschappijen zich op een zelfde genre. Zo weet ik dat ik van maatschappij Fuzz Club Records ongeveer alles onbeluisterd zou kunnen kopen, zonder me er een buil aan te vallen. Toch bevindt er zich niets aan, op of in mijn hoofd dat daarover ook maar piekert. Ik gun muziekartiesten een hoop voorspoed; ik ben tevens budgettair uiterst strikt. Ik heb niet eerder de behoefte gehad de touwtjes waar en wanneer mogelijk in handen te hebben. De belangrijkste touwtjes, die van het leven zelf, heb ik moeten inleveren bij de medische wetenschap, afdeling oncologie.

Hoe dan ook: inmiddels mag ik mij de bezitter van het complete oeuvre van ELLiS. D noemen. Zonder doublures.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten